BAK-SEN MALİ İŞLER UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
I. BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
AMAÇ
Madde 1- Bu yönetmeliğin amacı; Bağımsız Kamu Çalışanları Sendikası
(BAK-SEN) 'nın Merkez, şube ve temsilciliklerinin, çalışma dönemi içerisinde uygulanacak
bütçenin planlama, koordinasyon ve denetimi ile varlıkları, borç ve alacakları
ile gelir ve giderlerinin kayıt ve kontrolünü düzenleyen ana hüküm ve ilkeleri
saptamak, mali gereksinimlerini programlamak
ve işleyişini düzenlemektir.
KAPSAM
Madde 2- Bu yönetmelik BAK-SEN Merkez ve Şube/Temsilciliklerde yürütülen bütçe,
gelir-gider, harcama, mal ve hizmet alım-satımı ile işlemleri bunların
uygulanma yöntemlerini kapsar.
DAYANAK
Madde 3- Bu yönetmelik BAK-SEN ana tüzüğüne dayanılarak düzenlenmiştir.
YETKİ
Madde 4- Sendikanın gelirlerini toplama ve bunları
harcama yetkisi Genel Merkez Yönetim kuruluna aittir. Sendika bankalardan ve
başka kurumlardan kredi kullanamaz ve maddi nakit varlığı dışında borçlanamaz.
Genel Merkez bu yetkisini MYK, Şube ve
temsilciliklerle beraber işbirliği içinde yerine getirir.
II. BÖLÜM
SENDİKA GELİRLERİ
Madde 5-
a) Üyelik Aidatları
b) Faaliyetlerden sağlanacak gelirler
c)
Mal varlığının gelir, temlik ve satışından doğan gelirler
d)
Bağışlar
Sendika gelirleri, Genel Merkez tarafından
belirlenecek bir bankada açılan merkezi bir hesapta toplanır, aracı bankalara
ve hesaplara yatırılan gelirler, en geç bir ay içinde merkezi hesaba transfer
edilerek muhasebeleştirilir.
Sendika ve konfederasyonlar tüm nakdî
gelirlerini bankalara yatırmak zorundadırlar.
Zorunlu gideler için kasalarında
tutacakları azamî nakit mevcudu tüzüklerinde gösterilir.
Gelirler bu hesaba yatırılmadan harcama
yapılamaz, bu şekilde yapılan harcamalar gider olarak kabul edilmez.
Madde 6- Sendika aidatları, üyelerin bordroya yansıyan aylık damga vergisi
matrahının %0.5'idir.
Madde 7- Aidatlar aşağıdaki şekilde toplanır:
1- Kamu
işverenince aylığından kesilerek beş gün içinde sendikanın merkez banka
hesaplarına yatırılır.
Temsilciler her ay bordro üzerinden Genel
Merkez hesabına aktarılan aidatların listesini, Şube aracılığı ile Genel
Merkeze ulaştırırlar.
BAĞIŞLAR
Madde 8- Bağımsız Kamu Çalışanları Sendikası Genel Merkez, şube ya da
temsilciliğine çeşitli kuruluş ve kişilerden para veya mal olarak yapılan
bağışlar hesaba aktarılır veya demirbaşa kayıt yapılır. Bağışı kabul eden, MYK’nun
kararı doğrultusunda kendi bünyesinde harcayabileceği gibi alt veya üst
birimlere de aktarabilir. Bağışlar bütçede gösterilir veya ek bir kararla
bütçeye eklenir. Bağışlar ile ilgili rapor, bağış kabul eden organ tarafından
düzenlenerek MYK’na Mali Genel Başkan Yardımcısı tarafından sunulur. Bağışlar
sendikanın emek örgütü olması niteliğini ve mücadelesini olumsuz yönde etkileyemez.
İşçi ve emekçilerin oluşturduğu etik değerlere aykırı bağış kabul edilmez. Sendika, kendisinin veya Türkiye Cumhuriyeti
Devleti’nin de üyesi bulunduğu uluslararası kuruluşlar hariç, dış kaynaklardan yardım ve bağış
kabul edemez.
DİĞER GELİRLER
Madde 9- Mal varlığı satış ve işletilmesinde, yayın, eğitim, kültür ve benzeri
etkinliklerden elde edilen gelirlerle öteki gelirlerin toplama ve sarf
biçimleri ayrı yönetmeliklerle ya da kararla bütçeye eklenir. Sendika
gelirlerinin artırılması, çeşitlendirilmesi hususları, belirleyeceği mali
politikalar çerçevesinde, MYK tarafından yerine getirilir.
III. BÖLÜM
BÜTÇE VE SENDİKA GİDERLERİ
BÜTÇE
Madde 10- Sendikanın gelir ve giderleri genel
merkez ve şube örgütleri genel kurullarınca yapılacak yıllık tahmini bütçede
gösterilir. Genel kurullarda kabul edilen yıllık bütçeler ilgili yönetim
kurulunca program bütçeye dönüştürüp, genel merkez için genel kuruldan sonraki
ilk sendika genel kuruluna; şubeler için ise kendi genel kurullarından sonraki
ilk şube meclisinin sunularak uygulamaya geçirilir. İlgili mecliste kabul
edilen program bütçe, belirlenen doğrultuda, genel merkez için MYK; şubeler
için şube yönetim kurulu tarafından uygulamaya konulur. Kadınlara yönelik
pozitif ayrımcılık ilkesi gereği ilgi organ bütçelerinin hazırlanmasında ve
uygulanmasında kadın faaliyetlerine yönelik pay ayrılmasına dikkat edilir.
Şube ve genel merkez nihai gelir-gider
bütçeleri yıllık olarak aşağıda belirtildiği gibi yapılır:
Şube yönetim kurulları bütçe ilkeleri
doğrultusunda her yıl için yıllık şube gider bütçelerini bu yönetmelik
ek-2’sinde gösterilen forma uygun olarak hazırlayarak genel merkeze gönderir.
Bütçede her hizmetin ve hizmet biriminin yeri ve bunlara ayrılan ödenek
gösterilir. Yönetim kurulları bütçenin değişik bölümleri arasında aktarmalar
yapabilir. Bu durumda örgütü bilgilendirir. Genel merkez şube gider bütçelerini
konsolide ederek sendikanın genel gider bütçesini hazırlar.
Şube gelir bütçesi de yine bu kapsamda
yönetim kurulu tarafından hazırlanır ve genel merkeze gönderilir. Genel Merkez,
şube gelir bütçelerini konsolide ederek sendikanın genel gelir bütçesini
hazırlar.
Sendikanın toplam bütçede gelirlerin %
10’u eğitim fonuna, Geriye kalan miktarın en az % 40’ı şube ve temsilciliklerin
zorunlu harcamalarını karşılamak koşuluyla 15 gün içinde şube / temsilcilik
hesaplarına aktarılır. Şubelerin personel, kira, aidat vb. sabit zorunu
giderleri ilgili şubeye gönderilen bütçe gelir payına dâhil olup; bu giderler
paylardan kesilerek, genel merkez tarafından karşılanabilir.
ÖDEME YETKİSİ
Madde 11- Sendikanın ödemeleri tüzük hükümleri ve bütçe
çerçevesinde Genel Merkezde Genel Başkan, Genel Sekreter ile Mali Genel Başkan
Yardımcısı beraber veya lüzumu halinde MYK’ca görevlendirilecek Bşk. Yardımcısı
tarafından imzalanarak yapılır. MYK tespit edilmiş, planlanmış, örgütsel
organlar tarafından karara bağlanmış harcamalarını Mali Genel Başkan Yardımcısı
ve ilgili Başkan Yardımcısının imzası ile de yapabilir.
Banka hesabından nakit çekimler ve
transfer (Havale, EFT, Çek) için de yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
Açılan banka hesabı ile ilgili (ATM) kartı
Mali Genel Başkan Yardımcısı tarafından kullanılır. Bu kart Genel Merkez Yönetim
kurulu kararı ile alınan ve Karar Defterine işlenen kararlarla ilgili
harcamalarda kullanılır.
IV. BÖLÜM
ÖDEME BELGELERİ
Madde 12- Ödemeler genel muhasebe usul ve
ilkeleri dikkate alınarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunun öngördüğü; fatura, fiş,
serbest meslek makbuzu, müstahsil makbuzu, giriş ve yolcu taşıma biletleri,
bordrolar ve kira kontratları ile bunların makbuz belgeleri ile yapılır.
Harcamalarla ilgili ödeme belgelerine mal ya da hizmeti satan firma ya da
kişinin yasalara uygun olarak düzenlediği yukarda belirtilen fatura ya da
belgeler eklenir. Belge düzenleme yükümlülüğü olmayanlardan alınan mal ve
hizmetler için gider pusulası kesilir.
Ayrıca, MYK acil hallerde doğrudan, Yönetim
Kurulu kararı ile kendisi alımlar
yapabilir ve yaptığı harcamaları konusunda Genel Kurul’a aciliyet gerekçelerini
de belirtmek suretiyle rapor sunar.
MADDE 13- Herhangi
bir mal ve hizmet alımında ilgili yönetim kurulu, bu yönetmeliğin 14 üncü
maddesinde belirtilen yöntemlerden birini seçmek suretiyle, yetkilidir. İlgili
yönetim kurulu, o yıl için geçerli 16 yaşından büyükler için uygulanan bir
aylık brüt asgari ücretin 10 katını aşan meblağlardaki mal ve/veya hizmet
alımlarında, bu işlemden sorumlu olarak kendi içinden üç kişiden oluşan bir
komisyon kurmak zorundadır. Gerekli hallerde komisyona ek olarak bilirkişi
görevlendirmesi de yapılabilir.
Söz konusu satın alımla
ilgili görevlendirilen komisyon ve/veya bilirkişi alınacak mal ve/veya hizmetle
ilgili şartname hazırlayıp, gelen tekliflerin bu şartnameye uygunluğunu kontrol
eder ve niteliğine uygun teklifleri inceleyip, en uygun ve kullanışlı olanı
seçerek alımdan sorumlu ilgili yönetim kuruluna bildirir. Kararı yönetim kurulu
alır.
SATIN ALMA YÖNTEMLERİ:
MADDE 14- İlgili
yönetim kurulları mal ve hizmet alımında alınanın niteliğine göre aşağıda
ayrıntıları açıklanan, teklif alma, açık artırma, eksiltme, pazarlık ve kapalı
zarf gibi yöntemlerin en uygunundan yararlanır ve alınacak mal ve hizmetin
özelliğine göre ödenecek gerçek değerlerinin belli bir miktarını avans olarak ödemeye,
MYK kararı ile karar verebilir.
- Pazarlık
Usulü: Satın alınacak malın piyasada belli
satıcıları bulunmadığı veya bir satıcının tekelinde veyahut piyasadan
çekilme ihtimalinin olduğu hallerde MYK kararı ile pazarlık usulü
uygulanır. Bu takdirde komisyon malı mahallinde görür ve pazarlık ederek
malı teslim alır.
- Teklif
Alma Usulü: Teklif alma en az 3 firmaya müracaat
ederek veya gazete ilanı ile ilan edilerek teklif alma suretiyle ihalenin
yapılmasıdır. İhale konusunun, nitelik, miktar ve diğer esaslı
unsurlarının teklif müracaatında MYK
içinden seçtiği 3 kişilik komisyonca belirtilmesi zorunludur. Ayrıca
teklif istemede azami bir süre tayin edilir.
-
Teklif
Mektupları: Teklif mektubuna teklif sahibinin firması
veya adı ile adresi yazılır, bir zarfa konur. (Teklif mektuplarına varsa şartnamenin
tamamen okunup kabul edildiğine dair teklif sahibinin imzalı beyanı eklenir.) Teklif
mektupları kapalı olarak komisyonun toplanacağı tarihe seçilen komisyon
tarafından tutanak tutularak, kapalı zarflar içinde komisyon başkanınca toplantıda,
açılıncaya kadar saklanır.
-
Teklif Mektuplarının Açılması ve İhalenin
Yapılması: Teklif mektupları kapalı olarak 3 kişilik komisyonun
toplanacağı tarihe kadar komisyon başkanınca saklanır. Belirlenen sürenin
sonunda komisyon toplanarak zarflar açılır. Teklifler karşılaştırılarak fiyat,
teslim tarihi ve teklif sahibinin yeterliliği bakımından en uygun olan teklif
tespit edilerek karara bağlanır. Karara gerekçe eklenmesi zorunludur. Komisyon
kararı yönetim kurulunun kararı ile kesinleşir.
MALIN TESLİM ALINMASI:
MADDE 15- Satın
alınan veya yaptırılan malın gerekli incelenmesi malı yapan veya satanın
yanında yapılır. İstenilen şartlara uygunluğu tespit edilen mal teslim alınır.
Komisyon bu işleri yaparken gerekiyorsa uzmanlardan faydalanır. Teslim alma
işlemi bir tutanağa bağlanır ve mal demirbaş kaydı yapılmak suretiyle hizmete
sokulur. 4688 sayılı Sendikalar Kanununa göre demirbaşlar gider olarak işlem
görmez.
Her türlü demirbaş
malzeme, satın alma genel merkez tarafından ayrıca oluşturulacak komisyonca
yapılır. Her türlü demirbaş alımlarında iş bu yönetmeliğin 24’üncü ve 25’inci
maddelerinde belirtilen usul ve esaslara göre hareket edilir. Şubelerin
ihtiyaçları prensip olarak Genel Merkezce karşılanır ancak genel merkez bilgi
ve onayı dâhilinde bu yetki işbu yönetmeliğin 25’inci maddesinde belirtilen
esaslar çerçevesinde şubeler tarafından da kullanılabilir.
ALINMASINA KARAR
VERİLMEYEN MALZEME:
Madde 16: Alınması
için daha önce Yönetim Kurulu Kararı verilmemiş olan demirbaş eşya veya malzemenin
parası ödenmez. Bunun sorumluluğu eşya veya malzeme alana aittir.
V. BÖLÜM
GİDERLER
GİDERLER
Madde
17-
Tüzüğün amaçları doğrultusunda harcama yapılır. Bunun dışında 4688 sayılı Sendikalar
Kanunun öngördüğü tutulması zorunlu olan defterler, bunların noterden
tasdikleri, bunlara ait her türlü masraflar ile sendika faaliyetlerinden
kaynaklanan her türlü vergi, resim, harçlar ve masraflar da gider olarak
gösterilir.
GENEL MERKEZİN HARCAMA
YAPMASI – YETKİLERİ
Madde 18-
- Genel merkez adına yapılan bütün
harcamalar MYK kararlarına göre ve buna uygun yapılır.
- Yönetim kurulu kararı alma fırsatı
olmayan durumlarda, sendikal faaliyetlerin aksamasını engellememek
amacıyla, Genel Başkan tüzüğün 27 ve 44 üncü maddeleri gereğince bir ay
içerisinde tek başına, 1.000.- TL’sını aşmayacak miktarda, harcama yapmaya
yetkilidir. Böylesi harcamalara olağanüstü harcama denir. Genel Başkan bu
harcamalarından anında MYK üyelerini bilgilendirir ve MYK nın almış olduğu
karar onayı karar defterine işlenir. BAK-SEN tüzüğünün aynı maddeleri gereğince
Genel Başkan’ın olmadığı hallerde bu yetki ve sorumluluk Genel Sekreter ile Mali
Genel Başkan Yardımcısı tarafından beraber kullanılabilir. MYK nın almış
olduğu karar onayı karar defterine işlenir.
- Genel Merkez kasasında günlük harcama
için bir aylık brüt asgari ücretin 2 katını aşmayacak miktarda MYK’nın almış
olduğu kararlar doğrultusunda para bulundurulabilir.
- Harcamalar bu yönetmeliğin 12’nci
Maddesinde belirtilen belgeler alınarak yapılır. Bu belgelerin arkası imza
yetkisi olan iki yönetim kurulu üyesi, bunun mümkün olmadığı hallerde Mali
Genel Başkan Yardımcısı tarafından imza edilir, açıklama yapılır. Arkası
imzalanmamış ve açıklama yazılmamış harcama belgeleri geçersiz sayılır.
- Fatura alınmayan hallerde imza
yetkisi olan iki Yönetim Kurulu veya MYK’ca görevlendirilmiş Üyeler
tarafından imzalanan gider pusulası düzenlenir.
- Genel Merkez yöneticileri aldıkları
MYK kararı gereğince Ankara dışı görevlendirmelerinde ulaşım için binek
araç kullanılması gerekiyorsa, acil durumlar haricinde, bu araç ya
Sendikanın mülkiyetindeki ya da belirli süreli sözleşme ile Sendika tüzel
kişiliğine kiralanmış olan bir binek araç olmak zorundadır. İş bu
görevlendirmelerde, acil durumlar hariç, ulaşım masrafı olarak akaryakıt
faturalarının geçerli belge olarak kabul edilmesi için akaryakıtı kullanan
aracın yukarda belirtilen usullere uygun biçimde Sendika ile
ilişkilendirilmiş olması gerekir. Acil durumlar haricinde, Sendika ile bu
şekilde ilişkilendirilmemiş, yani sendikanın mülkiyetinde olmayan veya
sendikaya belirli süreli sözleşmeyle kiralanmamış araçlara ilişkin
akaryakıt faturaları geçersiz sayılıp, harcama belgesi olarak işleme
konulmaz.
- Geçici görev yollukları
görevlendirmeye istinaden ilgili kişiye avans şeklinde verilir. İş bu
şekilde alınan avanslar alış tarihinden başlayarak 1 ay içinde kapatılır.
- Taksitle yapılan ödemelerde mutlaka
ödenti makbuzu alınır.
- Konfederasyona üye olunması halinde buna
ve üst kuruluşlara MYK kararınca belirlenen miktarda aylık ödentisini
yapılır.
- Sendika şubelerinde istihdam (işe
almaya veya feshe) edilen personel ile MYK kararı doğrultusunda Genel
Merkezde istihdam edilen personelin ücretleri, kendileriyle yapılacak
bireysel sözleşmeler veya üyesi bulundukları sendika ile akdedilecek toplu
sözleşmeler çerçevesinde, MYK tarafından ödenir. Personelin üyesi olduğu
sendika ile yapılacak toplu sözleşmeler MYK tarafından yürütülüp
neticelendirilir.
- HUKUKSAL GİDERLER:
Madde
19-
Sendika tüzüğünün 5’inci
ve 7’inci maddelerinde belirtilen görev ve yetkileri çerçevesinde yerine
getirilen hukuksal faaliyetlere ilişkin harcamalar bu fondan MYK kararı ile karşılanır.
ŞUBE VE İL
TEMSİLCİLİKLERİN HARCAMA YAPMASI – YETKİLERİ
Madde 20-
- Şube ve İl temsilcilikleri zorunlu
harcamalarını Genel Merkezin gönderdiği avanslarla yapar. Şubeler cari
masrafları dışında yapacakları harcamalarda, ödemeyi yapmadan önce Genel
Merkeze yazılı bildirimde bulunmaya ve Mali Genel Başkan Yardımcısı
kanalıyla önceden alınmış MYK kararı kendilerine bildirildikten sonra MYK
kararına göre hareket etmeye mecburdurlar.
- Harcamalar karşılığında alınan fatura
ve belgeler Şubelerde şube başkanı, şube idari sekreteri ve şube mali
sekreterinden en az ikisi tarafından; il temsilciliklerinde ise il temsilcilik
yönetim kurulu başkanı ve bir üye tarafından imzalanır, açıklaması
arkasına yazılır. Arkası imzalanmamış ve açıklaması yazılmamış fatura ve
belgeler geçersiz sayılıp, şube harcama belgesi olarak işleme konulmaz.
- Yapılacak harcamalar kanunun öngördüğü
harcama kalemlerinde yapılabilir.
- Şube yöneticileri il içi ve dışı
faaliyetlerine yönelik ulaşımlarında binek araç kullanacaklarsa acil
durumlar haricinde, bu araç ya Sendikanın mülkiyetindeki ya da belirli
süreli sözleşme ile Sendika tüzel kişiliğine kiralanmış olan bir binek
araç olmak zorundadır. İş bu görevlendirmelerde ulaşım masrafı olarak
akaryakıt faturalarının geçerli belge olarak kabul edilmesi için
akaryakıtı kullanan aracın yukarda belirtilen usullere uygun biçimde
Sendika ile ilişkilendirilmiş olması gerekir. Acil durumlar haricinde
Sendika ile bu şekilde ilişkilendirilmemiş, yani sendikanın mülkiyetinde
olmayan veya sendikaya belirli süreli sözleşmeyle kiralanmamış araçlara
ilişkin akaryakıt faturaları geçersiz sayılıp, şube harcama belgesi olarak
işleme konulmaz.
- Şube ve İl temsilcilikleri aylık
harcama raporlarını takip eden ayın 10’una kadar faturaların aslı, gider
makbuzlarıyla birlikte Genel Merkeze gönderir. Belgelerini iki ay üst üste
göndermeyen şubeye hiçbir şekilde avans gönderilmez. Dosyaların
gönderilmesi dört ayı aşması halinde ilgili Şube Başkanı ve Şube Mali
Sekreteri disiplin kuruluna sevk edilir.
- Şube harcamalarının usulüne uygun
yapılıp yapılmaması ile harcama raporlarının düzenli tutulup zamanında
genel merkeze gönderilmesi hususlarında şube denetleme kurulu en az üç
ayda bir gerekli denetim faaliyetini yapmaya sorumlu olup ilgili denetim
raporlarını şube meclisine ve MYK’ya sunmak zorundadır.
- Şube ve İl temsilcilikler
kasalarında; günlük harcama için genel merkezden gönderilen payın
1/4’ünden fazlasını bulunduramaz.
- Şube ve İl temsilcilikleri Genel
Merkez’den aldıkları avansların %15’i kadarını eğitim ve basın yayın için
kullanabilir.
- Şubeler aylık zorunlu harcamalarını
ve tahmini mali programlarını Şube meclisine sunar.
- Şube ve İl temsilcilikleri yıllık
gelir – gider mali raporlarını Ocak ayı içinde Genel Merkeze gönderir.
GÖREV VE YOL HARCAMALARI
Madde 21:
- Görev Harcamaları: BAK-SEN Genel
Merkezi adına MYK ca alınmış karar gereğince yönetim kurulunca yurt içi ve
yurt dışına görevlendirilecek kişilerin yapacakları harcamalardır.
- BAK-SEN adına görevlendirilen
kimselerin;
2.1 Yönetim,
Denetim ve Disiplin Kurulu Üyeleri
2.2 MYK’nın
görevlendireceği diğer kişiler
- Genel Kurul delegeleri, Sendika
üyeleri, seminer ve toplantı için çağırılan yönetici ve diğer üyelerin (BAK-SEN
üyesi olma ya da sözleşme ile BAK-SEN Avukatı olma şartı aranır)
- BAK-SEN Genel Merkezi’ndeki personelin
gidiş geliş yol ücreti, konaklama,
yemek ve görev yerinde yapılan ulaşım harcamalarını kapsar.
1.1 Yurt
dışı görevleri BAK-SEN MYK’sı tarafından,
MYK kararı gereğince gönderilenleri kapsar.
1.2
(2.2) bendinde belirtilen kişilerin
dışındakiler ile sendikal göreve ilişkin olmayan ve karara dayanmayan görev,
konaklama, yemek ve yol harcamaları ödenmez.
YÖNETİCİ
ÜCRETLERİ:
Madde 22- Genel kurul tarafından
verilecek yetkiye istinaden, sendika ve şubelerin yönetim kurulu üyeleri, şube yönetim
kurulu üyesi bulunmayan illerdeki İl temsilcileri ile işyeri temsilcilerine
verilecek ücretler, her türlü ödenek ve sosyal yardımlar, sendika ve şubelerin
denetleme, disiplin kurulu üyeleri ile istişare organlarındaki görevliler ile
sendika hizmetleri için geçici olarak görevlendirilen üyelere verilecek ücret,
gündelik ve yollukların tavanına ilişkin olarak;
Genel
Başkana, Cari ay Brüt Asgari Ücretin % 50’si
Genel
başkan yardımcılarına Cari ay Brüt
Asgari Ücretin % 40’ı,
400’un
üzerinde üye sayısı olan Şube Başkanına, Cari ay Brüt Asgari Ücretin % 25’i
ve
yardımcılarına % 20’si
Kadar
huzur hakkı ödenebilir.
İşyerinde
birden fazla İşyeri Temsilcisi var ise huzur hakkı eşit şekilde pay edilir.
Genel
Denetleme ve Disiplin Kurulu Başkan ve yardımcılarına oturum başına cari ay
brüt asgari ücretin %10’u,
Şube
Denetleme ve Disiplin Kurulu Başkan ve yardımcılarına oturum başına cari ay
brüt asgari ücretin %7’si
huzur
hakkı ödenebilir.
Şube
bulunmayan il ve ilçelerde bulunan il/ilçe/işyeri temsilcilerine sendikanın
bütçe imkânları dâhilinde huzur hakkı ödenmesine Genel Yönetim Kurulu
yetkilidir.
Sendika
Genel merkezi ve Şubelerde; Denetleme ve Disiplin Kurullarına bir yıl içinde en fazla üç
oturum için huzur hakkı ödemesi yapılır. Huzur haklarına ilişkin her türlü
vergi ve kesintiler sendika tarafından karşılanır. Huzur hakkı ödemelerinde
bütçe uygunluğu esas alınır, bütçenin uygun olmadığı dönemlerde huzur
haklarının azaltılması, tamamen ödenmemesi ve/veya bir kısmının ödenmemesi
hususunda Genel Yönetim Kurulu yetkilidir.
Sendika şubelerinin her düzeydeki
yönetici ve görevlileri ile sendika üyeleri, sendika personeli ve sendika
hizmetinde geçici olarak görevlendirilenlere bulundukları yerden başka bir yere
geçici olarak, görevlendirilmeleri veya aynı şekilde kurs, seminer, toplantı ve
benzeri faaliyetlere katılmaları halinde kendilerine ödenecek harcırah, yolluk
ve gündelikler Genel Yönetim Kurulu tarafından oy birliği ile tespit olunur.
b) Sendika ve sendika şubelerinde
çalıştırılanların iş akitlerini yapmaya, feshe, bunlara ödenecek ücret, ödenek,
yolluk ve tazminatlar ile diğer sosyal haklarını tespite Genel Yönetim Kurulu tarafından
oybirliği ile yetkilidir.
c) Ücretini sendikadan alan sendika
yönetim kurulu ve şube yönetim kurulu üyeleri 30 günlük izin hakkına
sahiptirler. Yönetim kurulu kararı olmadıkça izinler yıl içinde kullanılmak
zorundadır.
ç) Sendika ve şubelerinde çalışan
personelin yıllık izin ve mazeret izinleri yürürlükteki mevzuata uygun şekilde
kullandırılır.
Son genel kurulda alınan
karar gereği ilgili dönemde Sendika genel merkezinde tam zamanlı (profesyonel)
olarak çalışacak merkez yönetim kurulu üyeleri kurumlarından aylıksız izinli
olduklarından bunların ücretleri, emekli karşılık ve kesenekleri ile birlikte
genel merkez tarafından karşılanır. Ancak bu ücretler çalışması halinde
işyerindeki emsali kadro ve derecesi karşılığında alacağı ücret ve sosyal
hakları geçemez.
VI.
BÖLÜM
BELGELERİN DÜZENLENMESİ
MADDE 23:
- Günlük zorunlu harcamalar fatura veya
fatura yerine geçen belgeler karşılığında ödenir.
- Her tür fatura ve gider makbuzları
Genel Başkan, Genel Sekreter ve Mali Genel Başkan Yardımcısının en az
ikisi tarafından arkalarına açıklama yapılarak imza edilir. Şube ve İl
temsilciliklerinde; Başkan, idari sekreter ve mali sekreterden en az ikisi
imza eder.
- Kasada bulundurulacak miktarı aşan
tutarlar Genel Merkezin bankadaki hesabından ödeneceği tarihte çekilerek
ya da talimatla ilgiliye ödenir. Ödeme talimatları MYK kararları
doğrultusunda yerine getirilir. Karar alınmadan ödeme yapılmaz.
- Gider pusulası personelin ve
yöneticilerin sendika işleri için fatura alınamayan bazı belgeler yerine
kullanılır. Bu makbuzu imza yetkisi olan en az iki yönetim kurulu üyesi
imzalar.
- Tüm bu belgelerin düzenlenme biçimi
ve zorunluluğu Şube ve İl temsilcilikler için de geçerlidir.
VII. BÖLÜM
DEMİRBAŞ ALIMLARI
GENEL MERKEZİN DEMİRBAŞ
ALIMLARI
Madde 24-
- Niteliği itibariyle bir kerede
kullanılıp bitmeyen, itfaya tabi, fiziki bir niteliğe sahip ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanunda belirtilen ve her yıl yeniden değerlenme oranında
değeri artırılan tutarın üzerindeki kıymetler demirbaş olarak kabul
edilir. (masa, sandalye, dolap, TV, bilgisayar, yazıcı vb.)
- Prensip olarak demirbaş alımlarında
Genel merkez Yönetim Kurulu yetkilidir.
- Demirbaş alımları, Genel Merkezde MYK
kararı neticesinde, en az 3 MYK üyesi tarafından kurulan satın alma
komisyonu tarafından yürütülür. Gerekli durumlarda bilirkişi görevlendirilip
satın alınacak mal ve/veya hizmetin niteliğini belirten şartname
hazırlanması ve tekliflerin bu şartnameye uygunluğunun denetlenmesi
istenebilir.
- Demirbaş alımlarında (lükse kaçmadan)
ihtiyaca göre istek yapılır.
- Demirbaş alımlarında mutlaka en az üç
satıcıdan kapalı zarf usulü teklif alınacağı gibi, davet usulü ile de
firmalar çağrılabilir. Bu çağrı ilanen yapılabileceği gibi, firma
düzeylerine göre belirli sayıda firma da çağrılabilir. Firmaların
seçiminde, Odalar, Dernekler ve örgütlü kuruluşlardan da danışmanlar
çağrılabilir. Bu durumda alım açık pazarlık usulü ile de yerine
getirilebilir. Tüm bu konulara ilişkin yöntemler önceden duyurulur.
- Demirbaş alımından sonra kullanan
kişiye zimmet yapılır.
- Bağışla alınan demirbaşlar tutanak
düzenlenerek demirbaş defterine kaydedilir.
- Tutarı Merkez Yönetim Kurulunca
belirlenen alımlar 1’inci fıkraya uygun olarak imza yetkisi olan üyelerce
yapılır.
- Demirbaşlar MYK da alınacak karar ile
sigorta ettirilebilir.
ŞUBELERİN DEMİRBAŞ
ALIMLARI
Madde 25-
- Şubeler demirbaş alımlarında Genel
Merkeze yazı ile demirbaşın özelliklerini belirterek istekte bulunurlar.
Demirbaş alımları 2 aylık brüt asgari ücret limitine kadar Şube Meclisi
onayı ile daha üst bir limite kadar Genel Merkezin onayı ile 10 aylık brüt
asgari ücreti aşan miktarlar için de Sendika Genel Kurulunun kararı ile
alınır.
- Merkez Yönetim Kurulunca onaylanmış
taleplerde Şubeler demirbaş alımları için satın alma komisyonunu en az 3
yönetici ya da üyeden oluşturarak satın alma işlemini gerçekleştirir.
- Alınan demirbaş kullanan kişiye
zimmetlendikten sonra Genel Merkeze bildirilir.
- Taksitle alınan demirbaşların aylık
taksitlerini gösteren çizelgeler Genel Merkeze bildirilir.
- Bağışla alınan demirbaşlara ilişkin
tutanak en geç bir ay içerisinde Genel Merkeze bildirilir.
- Tüm demirbaşlar Yönetim kurulunca da
alınacak karar ile sigorta ettirilebilir.
DEMİRBAŞLARIN
SATIŞI VE TERKİNİ
Madde 26- Sendika
demirbaşlarının satışı MYK da alınacak karar ile MYK üyelerinden oluşacak 3 kişilik bir komisyon
kararı ile ihaleye çıkılarak gerçekleştirilir. Demirbaşların terkininde de
oluşturulacak komisyonun raporunun MYK’ca kabul edilmesiyle terkin
gerçekleştirilir. Şube ve şubeye bağlı temsilciliklerde demirbaşların satış ve
terkininde MYK yetkisini alacağı kararla devredebilir.
VIII.
BÖLÜM
MALİ
KONULARDA TUTULACAK KAYIT VE DEFTERLER
GENEL MERKEZCE TUTULACAK
DEFTERLER
Madde 27- Kanunen
tutulması zorunlu defterler:
ŞUBELERCE
TUTULAN DEFTERLER
Madde 28-
Muhasebe işlerinin tümü
Genel Merkez tarafından yapıldığı için, Şubeler merkezden gönderilen avansların
tutulması, harcamaların aylık olarak tutulması, yılsonunda gelir-gider
bilançosu çıkarılabilmesi için işletme defteri tutar. Ayrıca demirbaş defteri
tutar. Demirbaş defteri Denetleme Kurulu tarafından tasdik edilir.
DİĞER
HÜKÜMLER
Madde
29-
Bu yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 2821 sayılı Sendikalar Kanunu, 2908
sayılı Dernekler Kanunu ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümleri uygulanır.
Ek Madde 1- Personel
istihdamı
- Şubelerde işçi çalıştırılması,
işçilerin ücretleri ve diğer sözleşme koşulları, şubenin önerisi ve
Sendika Genel Kurulunun kararı doğrultusunda MYK tarafından alınacak karar
ile belirlenir.
- 750 ve üstü üyesi olan şubeler, bu
maddenin “birinci” fıkrasında belirtilen usuller çerçevesinde, tam gün 1
personel çalıştırabilir.
- Genel Merkezde çalıştırılacak işçi,
avukat ve danışman sayısını MYK belirler. Sendika Genel Kuruluna bu konuda
bilgi sunar.
YÜRÜRLÜLÜK TARİHİ
Madde 30- Bu
yönetmelik BAK SEN 1. Olağan Genel Kurulu’nun kararı ile 17/11/2018 tarih ve …
sayılı kararı ile 17.11.2018 tarihinden itibaren yürürlüğe girer.
YÜRÜRLÜLÜK YETKİSİ
Madde 31- Bu
yönetmelik BAK SEN Sendika Genel Kurulunca kabul edilmesini takiben Merkez
Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.